vineri, 22 iulie 2011

Festivalul de Datini si Obiceiuri a Vaii Muresului

            Mi-am dorit foarte mult sa ajung sa va povestesc si despre Festivalul de Datini si Obiceiuri a Vaii Muresului, caci consider ca prea putina lume stie despre acesta. Festivalul are loc in fiecare an in jurul zilei mele de nastere :P (in jurul datei de 9 iulie) pe platoul "La Alei" din Rastolita, pe malul Muresului. Adica la 30 km de Reghin pe drumul inspre Toplita. (Aveti grija platoul e pe dreapta, inainte de a ajunge in Rastolita, imediat dupa colonia Rastolita 2).



  
       Ce e asa interesant acolo, in afara de mancare si bere? Faptul ca fiecare comuna din zona si-a construit o casuta din lemn in care isi expune traditiile, modelele de tesaturi, perne, razboaie de tesut, unelte de lucru pe camp pe care le foloseau bunicii nostri si chiar si mostre de mancare si bautura specifice comunei.
      In spatiul de pe langa casute veti gasi mobilier de gradina sculptat din trunchiuri sau crengi de copaci. Acest trunchi  a fost modificat pentru a se monta un hamac pe el. Din pacate a plouat foarte tare si tesatura a fost luata de pe suport. Dar arata superb si presupun ca era la fel de comod.

 Jardiniera:)



    
            Daca sunteti curiosi, puteti intra in fiecare casuta in parte si sa ii rugati pe oamenii ce reprezinta comuna sa va explice cate ceva despre lucrurile expuse. Veti primi o adevarata lectie de istorie si civilizatie. Anul trecut am fost pentru prima data si nu stiu de ce ne-am limitat doar la a privi ceea ce era expus. Dar anul acesta ne-am facut curaj si am primit o gramada de explicatii. De exemplu, cati dintre voi stiu cum se foloseste un razboi de tesut cu 2 ite sau cu 4 ite :) ?


    
      Cea mai frumoasa lectie de anul acesta a fost despre fabricarea viorilor. Da, si fabrica de viori "La Gliga" din Reghin are un stand. Daca sunteti interesati si aveti rabdare, vi se explica procesul de fabricare a unei viori de la alegerea lemnului ideal pana la instrumentul ce va incanta atati spectatori.


      Standul lor prezinta "live" cum se lucreaza la o vioara in diferite etape ale prelucrarii sale. Toate viorile se lucreaza manual. Exista un panou ce contine instrumentele folosite in crearea unei viori. Noi am inceput discutia doar intreband de curiozitate cat costa o vioara, clasica am spus noi, caci am vazut acolo cu model de leopard, army sau diferite desene (am aflat mai apoi ca acestea sunt facute pentru americani caci ei si le doresc asa, mai...extravagante).



      Ni s-a spus ca au viori de student, din colectii mai vechi (deci lemnul mai uscat, care suna mult mai bine fata de o vioara din colectia de anul acesta), scoase acum la vanzare cu 150 de lei/bucata (http://www.gliga.ro/Gliga_N/enlarge_St%201.1.1.html), iar o vioara de maestru costa intre 750-3000 de euro (http://www.gliga.ro/Gliga_N/enrarge_m1.2.4.html). Mie una mi s-a parut extrem de putin pentru acea vioara de "student" si imi venea sa-mi iau una acasa, pacat ca nu stiu sa cant la un astfel de instrument. Dar atunci am realizat ca nu inteleg care o fi diferenta dintre o vioara de student si una de maestru si am intrebat. Am aflat ca pentru vioara de maestru se alege un anumit tip de lemn, care sa aiba striatiile mai accentuate pentru spatele viorii, iar accesoriile se fac din esente mai pretioase. In plus, vioara de maestru are diferite insertii, care pot fi din os, sau vopsite, dar care arata minunat (http://www.gliga.ro/Gliga_N/enlarge_m0.1.01.html) .
      Cel mai complicat este gasirea lemnului perfect din care sa se faca spatele viorii. Pentru acesta se foloseste lemn de paltin sau de molid. Accesoriile de obicei sunt din abanos, si nu se gasesc la noi in tara la fel ca lacurile cu care se finiseaza instrumentele. Pentru viorile de maestru ni s-a explicat ca se fac decoratii prin insertii de pulbere de os (wow, se sculpteaza modelul dorit, se aplica putin adeziv si spatiul se umple cu pulbere de os).
      Lemnul pentru viori se usuca natural, timp de 4-5 ani. Se pare ca viorile sunt de mai multe tipuri, in functie de tehnicile si modeleledupa care sunt create: Stradivari, de exemplu este un model creat prin tehnica celebrului lutier italian. Exista modele de viori "Bird's eye" pentru care se foloseste lemn cu noduri si astfel vioara va avea un sunet aparte. Ca si model pe spatele viorii cele mai spectaculoase (dupa cele cu insertii de os, pentru care procedeul mi se pare extraordinar) sunt cele serigrafiate. Intreg catalogul il gasiti aici. E ca o carte cu povesti.


     Credeti-ma, merita sa va opriti la standul lor.



     Aaaa... si de mancare nu veti duce lipsa cu siguranta :). Hmmm... de la clatite cu 1 leu bucata umplute cu toate gemurile posibile facute in casa, la fripturi, carnita la rotisor, mancare la ceaun, dar totul sa fie gatit cat mai "ca acasa". De exemplu nu am vazut sa se vanda mici, ci mai degraba o tocanita de miel la ceaun. Ceea ce va recomandam, este balmosul de la Stana Dumbrava. Pfuai... deci n-am mancat atata balmos in toata viata mea. Era tot timpul proaspat facut, caldut, numai bun sa se aseze in stomacelul nostru. Tot acolo gasiti bot cu branza (un bulgare de mamaliga cu miez de branza sarata) sau puteti cumpara produse de la stana: lapte proaspat, cas, urda, branza sarata la preturi mai mult decat rezonabile.

     
      Un alt lucru ce-mi place mie (cred ca singurul om de pe lumea asta care e super happy cand primeste de ziua lui oale, cratite, tigai, forme pentru prajituri etc.) e faptul ca e plin de oameni ce vand farfurii de diferite forme si dimensiuni (si acum cu siguranta nu ma veti crede, ca nici eu n-am crezut va spun sincer) de la IKEA (dar am vazut etichetele:) ). Nu stiu de unde sunt sau cum ajung ei sa le vanda (presupun ca sunt ceva rebuturi) dar sunt foarte bune pentru uz casnic :P.

      De cazat va puteti caza la cort (daca sunteti pasionati de asa ceva) sau la pensiunile din zona.

     Programul artistic nu se lasa mai prejos, sa stiti. In timpul zilei e muzica populara, iar seara sunt invitate trupe precum Iris (anul trecut), DJ Project si Hi-Q (anul acesta). Da, si eu am fost socata cand am auzit ca Iris va canta la Rastolita :)) Ma asteptam din clipa in clipa sa fie o gluma proasta, si cineva sa apara pe scena sa spuna: stiti de fapt Iris nu va canta in seara aceasta :P. Dar au fost niste concerte extraordinare. Pot sa va spun ca DJ Project erau extrem de socati ca oamenii le stiau pe de rost toate piesele. Dupa acestea urmeaza discoteca in aer liber :). Cea mai tare inventie posibila, pe bune. Pe platoul unde mai devreme toata lumea canta piesele trupei favorite, acum acesta se transforma intr-un ring de dans imens si dj-ul de serviciu pune muzica pana catre dimineata.
      Stiti care e diferenta intre un festival ca acesta tinut in aer liber si unul din inima orasului? Aici, nu se da stingerea la ora 23, ci daca te tin picioarele si stomacul poti continua pana dimineata. Mancarea se serveste pana sunt clienti, caci oamenii sunt pregatiti sa doarma in standuri daca e nevoie, ca sa poata servi la orice ora, iar muzica va canta pana catre dimineata.

      Am gasit si un loc bun sa ne odihnim pana la anul... Caci cu siguranta nu il vom rata nici atunci.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu